søndag 29. mars 2009

Spørsmål, svar og noen bilder!

Hei igjen!

Da var det nesten på tide å svare på alle spørsmålene jeg har fått den siste tiden. Typisk at alle hadde spørsmål når jeg dro bort i et par dager. Uansett, dette innlegg er altså kun spørsmål, og svar som jeg har fått tilsendt på mail og i kommentarfeltet på bloggen de siste dagene...

Anbefaler du å reise med Speak?
Ja, men nei. Har ikke noe vondt å si om Speak, heller tvert imot, men slik det er nå i dag, så ville jeg nok valgt noe annet, fks. Explorious. Grunnen til det er enkelt og greit at prisene er høyere nå, Speak har mistet Kari (Ei som jobbet der før), og i tillegg noen småproblemer før jeg reiste. Ikke noe som hadde utfall for turen min, og jeg har ikke noe vondt å si om Speak.

Hva syns du om familien din, er du fornøyd?
Fantastisk. Er kjempefornøyd og ville ikke byttet dem med noen. Eneste jeg ikke liker, og noe dem vet godt, er at jeg ikke er stor fan av å gå i kirken så ofte, men det tenker jeg ikke over lengre.

Angrer du over at du reiste, eller er du fornøyd?
Angrer ikke i det hele tatt. Ville gjort det om igjen når som helst.

Hvordan er amerikanske ungdommer?
Finnes ikke et ord som kan beskrive ungdommen her. Det er så utrolig mye forskjellige folk. De fleste er utrolig hyggelige, og spør om alt mulig når de får vite at du er fra Norge. I tillegg vet de fleste veldig lite om Europa, og resten av verden. Sånn er det bare.

Er det veldig sånn typisk high school, med drama og slikt?
Ja.

Går du på en sport? Hvis nei, hvorfor ikke?
Nei, det gjør jeg ikke. Skulle spille fotball, men ble aldri noe av det. Ikke fikk jeg vite når vi hadde tryouts, og ikke ville jeg klart å kommet med på laget i den formen jeg er i.

Vil du anbefale andre å reise til Usa, eller burde man heller dra til andre land?
Kred til dem som velger andre land, men jeg ville aldri ha valgt et annet land enn USA. Anbefaler USA op det sterkeste.

Er det vanskelig å finne sunn mat der borte?
Nei, ikke veldig. De fleste restauranter har både salater og sunn mat. Null problem.

Har du lagt på deg mye der borte?
Forrige gang jeg sjekket så hadde jeg gått ned.

Jeg har hørt at de utvekslingsstudentene som går senior year i USA, også fyller ut en masse college søknader, og skriver masse essays osv. Må man gjøre det, eller er det bare de som skal fortsette på college etterpå?
Aldri hørt om... For det første så kan man ikke velge å gå senior året her, da det er rektoren på skolen som bestemmer hvilket klassetrinn du skal plasseres i. For det andre, så kan de ikke søke college da de ikke har et fullkomment transcript (= Karakterkort), da dette må være oversatt til engelsk med nok credits og styr. Så nei, det kan ikke stemme. Jeg har aldri hørt om det ihvertfall.

Var det lett å få venner der?
Ja, og nei. Vanskeligere enn alle hadde forestilt meg. Men er du åpen for nye ting, og sånt, så går det nok fint. Sport og skoleaktiviteter hjelper også.

Har du fått reist mye rundt omkring i USA, eller har du bare vært i delstaten?
Har så langt vært i Alabama, New Jersey og New York. Så nei, ikke fått reist så maaange plasser utenfor Georgia, men blir bra når Pappa kommer over til graduation.

Er det sånn at det går an å melde seg på reiser med Speak på en måte?
Speak har ingen turer. Det har dog et firma som Explore America. Det koster ca. $1000 om du finner gode flybilletter osv. Og selvfølgelig hvor du skal på tur. Jeg var i New York til nyttår.

Hva føler du at du har fått ut av året ditt?
Masse. Blitt kjent med mange nye folk, blitt bedre i engelsk, blitt mer selvstendig, fått opplevd high school, og high school spirit, osv.

Har du deltatt på noen sporter/aktiviteter igjennom skolen eller lignende?
Jeg er medlem i FBLA. Som jeg skrev i innlegget under, så var jeg i helgen med på statsmesterskapet, hvor de beste fra alle regionene samlet seg i Atlanta. Der kom jeg på femteplass i min kategori, Web Page Development. Kjempemorsomt, og utrolig lærerikt å være med på.

Bruker du mye tid sammen med vertsbroren din og vennene hans?
Bruker endel tid med vertsbror, men ikke når han har venner på besøk. Da lar jeg dem få være i fred.

Hvem reiser du med?
Jeg reiser med Speak.

Hva er Pop-Tarts?
Hvordan skal jeg forklare Pop-Tarts...? Hmm, det er slags "kjeks" med forskjellig innhold i, fks. jordbær, cinnamon, sjokolade osv. Disse legger man i en rister i et minutt eller to, og de blir varm og god. Bilde av jordbær Pop-Tarts.

Hva er FBLA?
FBLA står for Future Business Leaders of America, og kan sammenlignes litt med Ungt Entrepenørskap i Norge. Helt det samme er det ikke, men ja, det er en klubb på skolen, som er en del av en stor landsomfattende organisasjon, og man gjør forskjellige ting, som man senere konkurrerer i. Jeg og Brian i klassen min, laget webside for kategorien Web Site Development, og vi vant beste nettside under regionfinalen i januar. Da kvalifiserte vi oss til statsfinale i Atlanta nå i helgen. Da endte vi på en 5. plass av totalt 10 finalister som fikk fremføre. Totalt, bare i staten Georgia så var det nok et sted mellom 150 og 300 deltagere i min kategori. Over 3000 deltagere var tilstede på finalen i helgen. Vinnerne går til en landsfinale som arrangeres i Anaheim, California.

--

Det tror jeg var alle spørsmålene for denne gang. Keep the question coming. Jeg svarer mer enn gjerne på dem. Under så følger det noen bilder fra konferansen i helgen, og litt sånn.

Cass High FBLA på State Leadership Conference i Atlanta, GA.

Bilde fra salen hvor premiene ble delt ut. To svære skjermer som viste sendingen, som også ble sendt på intenett.

Jeff, Mamma, Meg, og Svein.

Stuff fra FBLA. Deltager-tingen min, platen jeg vant, og en medalje jeg fikk fra Regionfinalen i januar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Igjen gratulerer og bra svart på spørsmålene, tror dette vil glede mange inkuldert meg.
Men nå gleder jeg meg til et vanlig blogg innlegg igjen :)