onsdag 26. november 2008

Svar på to gode spørsmål!

Fikk to gode spørsmål i kommentarfeltet på gårsdagens innlegg som jeg tenkte jeg kunne fremheve litt i bloggen.

"Jeg reiser med speak neste år, men får ikke året godkjent og dermed ikke stipend... om jeg husker riktig har vel ikke du stipend heller... hvordan klarer du deg med stipend og cirka hvor mye penger bruker du? og også hvor mye hadde du spart opp før du reiser?"

Stemmer at jeg ikke får året godkjent, og dermed ikke stipend. Jeg har brukt endel penger i starten, da jeg har kjøpt endel ting jeg har planlagt å kjøpe i lengre tid, men ellers så går det ikke så veldig mye penger. Det avhenger veldig på hva du liker å handle egentlig. Jeg er ikke en sånn som kan gå på et kjøpesenter og svi av 2000,- på klær. Kan vel si at jeg holder meg under den 3000,- summen som Speak har anbefalt å ha i lommepenger for hver måned. Jeg hadde spart opp ca. 35 000,- før jeg reiste. Dette fikk jeg av å jobbe på full-tid hele sommeren. Resten av lommepengene vil jeg få av mine foreldre først når jeg trenger det.

"Har ett spørsmål, hvordan er det å snakke engelsk hele tiden? Jeg var på språkreise med STS i sommer, og å snakke med vertsfamilien gikk helt fint, men hvordan er det på skolen? Man må jo gjøre alt arbeidet på engelsk, men du er vel sikkert veldig flink i engelsk?"

Godt spørsmål! Det går faktisk overraskende lett. I starten var det litt rart å måtte kommunisere på et annet språk, men nå begynner det å bli helt naturlig å prate på engelsk. Jeg vil ikke si at jeg er så veldig flink i engelsk, og jeg vil heller ikke påstå at engelsken min har blitt så utrolig mye bedre enda, men hva vet jeg. Det er null problem på skolen. Du må bare følge med, og resten går av seg selv. Lærerne bruker skjeldent vanskelige ord, rett og slett fordi ungdommene her er mindre smart ofte... Jeg føler jeg har null problem med å forstå engelsk, og skrive engelsk, men det å snakke det er den største utfordringen, men som sagt, det kommer seg veldig!

Takk for to gode spørsmål. Har dere noen andre, så er det bare å komme med de. Husk å lese dagens innlegg rett under...

Ingen kommentarer: