fredag 24. oktober 2008

Spørsmålsrunde 2

Hoyhoy.. Her kommer svarene fra spørsmålsrunde 2. Litt difuse spørsmål, men skal prøve å svare kort og greit på de uansett:

Hva er de største forskjellene på den Amerikanske high schoolen og den Norske skolen?
Den største forskjellen ligger i regler. Det er regler for alt, og det får konsekvenser om man bryter dem. (Ser ut fra min skole nå, men er nok mye likt over hele landet) Før skolen begynner har man kun lov til å oppholde seg på oppsatte plasser, og evt. gå til lockeren din om du må. Alt av elektronikk er forbudt fra 8 til 15.30, man trenger hall pass for å gå på do. I tillegg så har hver lærer eget klasserom, og ikke slik som i Norge, hvor man har et (kanskje 2-3) rom man bruker. Er veldig mye forskjeller, men ikke enkelt å skrive kort om alt.

Er det lett å få seg venner på skolen?
Opp til hver enkelt person. Hos meg var det ikke så lett i starten, men det begynner å komme seg nå, heldigvis. De første dagene vil du nok være utrolig interessant, men når du har svart på basic spørsmålene er du plutselig en helt vanlig student.

Hvordan opplever du å presentere ting for klassen, som for eksempel foredrag osv?
Never been there, or done that.... Yet...

Hva er det beste og værste med high school?
Det beste må være at du har stor valgfrihet i fag. Du kan ta fag du har interesser i osv. Dog må ha nok credits til å graduate, så det blir alltid fag folk ikke liker på timeplanen. Det værste (for en nordmann) er alle reglene. Jeg har de to siste skoleårene vært vandt med å komme til skolen rundt 8.20, gå ned på klasserommet, dra opp PCen og spille spill/surfe facebook osv, hatt på telefonen (eller ikke på mute da :P ) og bare hatt det ganske så bra. Her er det veldig mye strengere. Kan fks. ikke gå til klasserommet før 8.05, og som jeg skrev lengre oppe, så er det veldig mye regler.

Hva er det beste med å være utvekslingsstudent
Du lærer engelsk på en helt ny måte, du lærer å kjenne en ny kultur, får reise rundt og bli mer selvstendig. I tillegg er det en gylden mulighet til å skaffe seg venner for livet.

Hva er det beste og værste med USA?
Det beste er alle mulighetene du har. Med tanke på shopping, reise, skoletilbudet, sport, nye venner og andre sosiale aktiviteter. Du har aldri lang vei til store butikker eller ting osv. Det værste er jeg usikker på, men er nok endel falske personer her, samt at det er alt for mye bilkjøring. Selv om butikkene ligger 7-8 minutter fra huset mitt, så tar det 15-20 min å kjøre. Dette pga. trafikken, og alle lyskryssene. Lyskryssene her er blant annet enn av mine større irritasjonsmoment. De er røde i 4 minutt og grønn i 15 sek. Og det er ikke kødd engang :)

Hva gjør de fleste på ettermiddagene?
Om du tenker på ungdommer, så er det sport og lekser som står høyt på listen hos mange. Om man er aktiv med en sport og i tillegg gjør leksene sine, så ser en dag ofte slik ut:

  • 8.00 -15.40: Skole
  • 16.00 - 18.00: Sport
  • 18.45 - 20.00: Lekser
  • Slappe av..
Er man ikke aktiv i sport så ser jo dagen ofte annerledes ut, men jeg har fått inntrykk av at her møtes man ikke så veldig ofte midt i uken, men mer i helgene. Dette varierer fra person til person selvfølgelig.

Også til det store spørsmålet:

Hvorfor er er Obama en bedre dannet president enn Mccain?
Først; Jeg har stor respekt for John McCain, og det han har utrettet. Både som politiker, og i det Amerikanske forsvaret. Han har gjort mye bra for USA, og hjemstaten Arizona, men slik han står nå, så er han i mot det jeg mener er det beste for USA. Mange støtter nok Obama fordi McCain er republikaner, og fra samme parti som Bush, men det er ikke tilfellet mitt. I starten, ja, men når jeg gikk inn og leste det Obama står for, så er jeg enig i det meste han sier. Hør; Det meste.

Men tilbake til McCain. Vi vet alle at George Bush har gjort en rimelig crappy jobb som President i USA, og skulle aldri blitt valgt i utgangspunktet. Det er dog en annen diskusjon, så det skal vi ikke ta her nå. Men til spørsmålet: Du vet Bush har gjort en dårlig jobb. Vil du da stemme på en mann som sier "Jeg har stemt med Bush over 90% av gangene", eller "Ingen har støttet President Bush rundt krigen i Irak enn det jeg har"? I korte trekk, enn mann som vil fortsette den feilslåtte Bush politikken de siste 8 årene?

Vel, McCain vil bli en bedre president enn George Bush, men på konkrete spørsmål sånn taxes, health care og selvfølgelig krigenføringen i Irak, så er planene til John McCain meget difuse, og ikke minst svake. McCain har til og med sagt at "Styrkene i Irak kan bli værende i kanskje 100 år til". Noe som i mine ører, høres helt latterlig ut.

Men la oss ta planene til Obama i korte trekk. Obama vil trekke seg ut av Irak, og sende styrker inn i fjellene mellom Afghanistan og Pakistan for å lete etter det krigen handlet om i utgangspunktet, nemlig finne mannen bak Al-Qaida, Osama bin Laden. Han vil kutte skattene til 95% av den jobbende befolkningen, og alle som tjener under $250,000 vil se skattene minke, mens de som tjener mer vil enten ha samme skatt, eller lavere. For å kunne gjøre dette, vil han skatte større firma hardere, ettersom de har mulighet til å betale mer. Sosialisme? Ja, kanskje, men om det er veien å gå for en bedre økonomi i USA, så får det så være. Jeg ville aldri stemt Arbeiderpartet i Norge, selv om jeg støtter det Demokratiske Partiet i USA.

Obama vil sette igang et "universal health care" program, og vi som bor i Norge vet hvor godt et slikt system er, eller kan være, og her støtter jeg Obama og alle i det Demokratiske Partiet fullt ut.

I tillegg så vil Obama godta abort, og det store spørsmålet rundt ekteskap mellom homofile. Obama er ikke for ekteskap mellom homofile, men vil la statene selv bestemme om det er lovlig. McCain vil forby det, fordi Bibelen sier at ekteskap er mellom mann og kvinne. Vi er ikke på 1700-tallet lengre, og Bibelen, eller den kristne tro bør ikke få avgjøre politikken.

Mulig disse arguementene ble litt rotete, men det får så være. Nå er det 10 dager igjen til Amerikanerne går til valglokalene og stemmer. Obama og McCain vil begge det beste for landet de elsker, men dessverre så har en av de helt feil syn, og da tenker jeg på Senator McCain.

But in the unlikely story that is America, there has never been
anything false about hope. For when we have faced down impossible
odds; when we've been told that we're not ready, or that we shouldn't
try, or that we can't, generations of Americans have responded with a
simple creed that sums up the spirit of a people.

Yes we can.