onsdag 21. januar 2009

Inauguration Day, 20. januar

Hoooy!

Jess, da var årets skippedag snart over, og den har vært passe fantastisk. Jeg hadde ikke på noen vekkerklokke, men våknet da Jegg gikk i dusjen klokken 06.45. Sov/slappet av frem til 07.59, da jeg hoppet opp av sengen og skrudde på CNN for å følge forberedelsene til selve innsettelsen klokken 12.00.

Rundt 11.40 startet selve seremonien, og etter litt sang av Aretha Franklin med mer, så ble først Joseph Biden tatt i ed som den 47. visepresident av United States of America. Da man lå etter skjema, og klokken slo 12.00 var Barack Obama allerede president i følge grunnloven. Så, klokken 12.05 PM Eastern time ble det offisielt. Barack Hussein Obama ble tatt i ed som den 44. president av United States, MEN ikke uten kluss.

En utrolig fantastisk seremoni ble litt messed up pga. en viss John G. Roberts Jr. som mente han kunne klare å gjengi en 35 ord or so land tekst, som jeg skrev i posten under. Jada, først klarte han å snakke over/samtidig som presidenten gjenga det han sa tidligere, så klarte han å plassere ordet 'faithfully' på helt feil plass i teksten, som selvfølgelig satte ut Barack, da han uten tvil visste hva han skulle si. Deretter klarte han å si "So help you god" som om det var et spørsmål, og ikke en setning som Barack skulle gjengi.

MEEEn, det gikk da greit, Obama ble da president likevel, og som en av de første i historien så fulgte han den tidligere presidenten ut til et ventende helikopter, hvor han (Bush altså), hilste på presidenten på den måten man hilser på presidenter (Da fikk jeg en god følelse inni meg). Deretter gikk det jo slag i slag (bokstavelig talt), lunsj (hvor to senatorer inkludert Ted Kennedy fikk problemer og måtte ha legehjelp), reisen opp mot Det Hvite Hus, den store paraden som varte evig lenge, før Barack og Michelle dro hjem å skiftet før de dro ut igjen for å besøke ti party/ball whatever, og ryktene sier de er hjemme rundt 3am i natt.

Jeg er ihvertfall småsliten, og skal bli godt med litt søvn nå. Skolen ringte i dag forresten for å fortelle Laila at jeg ikke hadde kommet på skolen i dag :P Good to know, eller hva? Ellers så har jeg ikke gjort noe spesielt altså, og bare slappet av hele dagen.

Sånn om du er interessert i å se selve eden Obama avla, så har jeg lagt ved den under. Legg merke til screw-uppen til John G. Roberts Jr., som setter ut Obama.


1 kommentar:

Anonym sa...

"Deretter klarte han å si "So help you god" som om det var et spørsmål, og ikke en setning som Barack skulle gjengi." Oh my god..... For en tabbe