torsdag 6. november 2008

Change has come to America

Jeg beklager at jeg ikke blogget lengre fra i går, men følte det ikke var nødvendig å skrive noe lengre. Jeg føler heller det ikke er nødvendig å skrive nok et langt innlegg om valget, men kan jo skrive litt hvordan jeg så Election Day 2008.

Våknet rundt 10.00 og gikk på stuen for å varme opp med CNN. Merket fort at timene gikk utrolig sakte denne dagen, men var ikke mye jeg fikk gjort med det! Timene gikk, og timene gikk... Don og Laila kom hjem fra jobb, og stakk av igjen, for å gjøre borgerplikten sin; Å stemme (på McCain).

Rundt klokken sju kom de første resultatene, men vi var langt i fra noe endelig resultat. Obama tok Vermont, mens McCain tok sørstaten Kentucky. Deretter fikk McCain et par stater, mens klokken 8 fikk Obama en hel haug. Men dette har dere hørt allerede, så det orker jeg ikke ramse opp.

Det som var spikeren i kisten for McCain var vel Pennsylvania og Ohio, men når Obama i tillegg tok Virginia og Ohio, så lå han rundt 20 valgmenn fra å nå 270, som man må ha for å vinne, og den 4. november 2008 klokken 11.00 PM EST skrev USA historie. Resultatet fra vestkysten kom inn, og bare California var nok til å bekke Obama laaaangt over de 270 han trengte, og selv om jeg da hadde visst det i flere timer at McCain ikke kunne ta han igjen, så var det en helt sinnsykt herlig følelse når han dro det i land. Det kan nok Andrea, Ingrid og Nathalie skrive under på! Jeg tror jeg tok av litt på MSN akkurat da!

Ikke mange minuttene gikk, før McCain kom opp på scenen under sin egen valgvake i Arizona, og erkjente tapet, og gratulerte vinneren Barack Obama. Det var en ydmyk McCain vi så, og jeg mener talen han holdt, var blant hans bedre, om ikke hans beste i valgkampen. Jeg tror at hadde han holdt en slik tone igjennom valgkampen, istedenfor å spille på frykt, så ville han nådd lengre.

Så, litt over midnatt kom kongen, eller den valgte Presidenten Barack Obama på scenen i Chicago, sammen med First Lady Michelle, og døttrene deres Malia og Sasha. Han holdt en 17 minutter langt tale, som etter min mening var skuffende, med unntak av slutten. Obama så sliten ut etter en lang dag, holdt likevel en tale som fansen i Grant Park kunne juble over. Obama er valgt til USAs 44. president!

It's been a long time coming, but tonight, because of what we did on this day, in this election, at this defining moment, change has come to America.


Ingen kommentarer: