fredag 4. januar 2008

The Iowa caucus 08!

God dag folkens!

I natt ble det første nominasjonsvalget før Presidentvalget i USA arrangert i staten Iowa. Dette som kalles Iowa caucus som siden 1972 har vært den staten som har arrangert nominasjonsvalg først. Ofte gir resultatene i Iowa en pekepinn på hvem som blir presidentkandidat for partiene.

Nå skal jeg innrømme at hele den nominasjonsprosessen gjør meg gal, siden jeg ikke helt skjønner opplegget, men resultatene derimot.. Barack Obama vant i Iowa med 37.58% av stemmene. Første steg er tatt på veien mot Det Hvite Hus og allerede den 8. januar er det New Hampshire sin tur til å si hvem de ønsker som presidentkandidat. Selve Presidentvalget går av stabelen den 4. November og vinneren av valget vil bli innviet som President den 20. Januar 2009.

Jeg må si jeg får frysninger når jeg hører denne mannen snakke. Her finner du hans takketale i Iowa i natt: http://www.youtube.com/watch?v=yqoFwZUp5vc

Image credit: Meetup.com

Ingen kommentarer: